صفحه نخست » اخبار و رویدادها » یادداشت‌های یک بازنشسته در ایام خانه تکانی

یادداشت‌های یک بازنشسته در ایام خانه تکانی

۲۷ بهمن, ۱۴۰۳

درخانه تکانی نوروزی _ که بخشی از تکالیف ما بازنشستگان است_در میان دفتر ها و یادداشت های پراکنده، نگاهم به یادداشت های سال های خدمت افتاد.
مطلبی که اگر چه مربوط به هفت سال پیش است اما با وضعیت کم بارشی، ذخیره آب پشت سد و افزایش مصرف کنندگان درسال جاری، به عنوان یک تجربه، عبرت آموز است.

رحمت‌الله آقابابایی
مدیر اسبق دفتر خدمات مشترکین آبفای استان اصفهان

WhatsApp Image 2025-02-14 at 22.16.54

*اسفند سال ۱۳۹۶ سالن اندیشه، جلسه شورای مدیران با موضوع کم ابی سال آینده
سال کم بارش 1396 میزان ذخیره آب پشت سد را به مرحله هشدار رسانده بود. تصور ما این بود که دیگر “شرایط عادی” (که در ان آب هست و وظیفه ما تامین و توزیع) تمام شده و رسیده ایم به ” تنش ابی” (یعنی دخل و خرج مان مساوی است و باید تراز تولید و مصرف را رعایت کنیم.)
اما با تماسی که جناب مهندس امینی(مدیر عامل وقت آبفای استان) با آب منطقه ای گرفتند علت محرمانگی جلسه مشخص شد. ما درآغاز یک بحران بودیم(یعنی دخل مان به خرج مان نمی رسید. آب موجود استان، از پیش بینی مصارف، بسیار پایین تر بود.) میزان آب پشت سد به ۱۳۱ میلیون متر مکعب رسیده که بخشی از آن هم گل و لای و غیر قابل مصرف بود. روز صفر آب شرب استان را حداکثر تا پایان تیرماه ۱۳۹۷ اعلام کردند.
یعنی وقتی که دیگر آبی در شبکه ها وجود ندارد. شرایطی غیر قابل تحمل که در درجه اول شرکت آبفا می بایست پاسخگوی ان باشد، ولی بی آبی و تشنگی را چه پاسخی می توان داد؟
خوانده بودیم ۱۲ آوریل ۲۰۱۸ را روز صفر وبی آبی مطلق در «کیپ تاون» آفریقای جنوبی اعلام کرده اند، اما نمی‌دانستیم شهر و استان خودمان هم آینده ای چنین در پیش دارد.
شرکت در بوته آزمایشی سخت قرار گرفته بود. اوایل دهه ۸۰ یک نمونه کوچک کمبود آب و عکس العمل مردم را درحادثه اداره منطقه۳ واقع در دروازه تهران، دیده بودیم.
با درایت مهندس امینی، یک حرکت وسیع و یک بسیج همگانی در قسمت های مختلف شرکت، آغاز شد. حرکتی به دنبال منابع آب بیشتر، حفر چاه های جدید، شناسایی و رفع هدررفت ها در شبکه های اصلی و فرعی، شناسایی و قطع انشعاب های غیر مجاز و….
به دلیل این که جامعه هدف مصرف کننده یعنی همه مشترکین، بیشترین ارتباط را با معاونت مشترکین داشتند، ترویج فرهنگ مدیریت مصرف و تشویق به کاهش مصارف، همراه با دیگر بخش ها، برعهده این معاونت گذاشته شد. آقای رضایی، معاون وقت، با جدیت پیگیر موضوع شد.
پرمصرف ها، اولین گروه های هدف بودند؛ استخر ها، کارواش ها، مراکز بزرگ اداری، صنعتی، و حتی نظامی.
در مقابل، کم مصرف ها هم برای تشویق و معرفی به عنوان نمونه‌ای موفق، مورد توجه قرار گرفتند.
سوال اصلی این بود، آیا باید موضوع را با مشترکین درمیان گذاشت یا اعلام وضعیت کم آبی، باعث جو روانی و تشدید بحران خواهد شد؟
تصمیم درست این شد: «با تمام توان تبلیغی شرکت، مدیریت صحیح مصرف و تشویق به کم مصرفی در جامعه ترویج شود.»
مروجین مصرف بهینه آب، شروع به کار کردند. بیش از یکصد گروه در مدارس، مساجد، اماکن عمومی، مترو و … مستقر و مشغول آموزش شدند. این‌قدر حضور آنان در شهر پر رنگ بود که آقای شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری در جلسات و غیر جلسات می گفت: همین که من از خانه که بیرون می‌آیم یک مروج، برگه هشدار مصرف به من می‌دهد.»
شکل قبض ها (که آن موقع کاغذی بود)تغییر کرد. هرکسی مصرفش بالا بود یک قبض در ابعاد A4 با کلی توصیه و هشدار دریافت می‌کرد.
خلاصه این که سال ۱۳۹۷ سالی شد خاص و پرکار…
خوشبختانه، با بارش های خوب اوایل سال ۱۳۹۸ و با همت جمعی و مدیریت صحیح، بحران، به خوبی مدیریت شد و به پایان رسید تا جایی که به رغم افزایش حدود ۵۰ هزار مشترک جدید ، در حدود ۵ درصد کاهش در مصرف آب نسبت به سال قبل نیز داشتیم.
برای دست اندرکاران، تجربه مفیدی بود و ثابت کرد مردم بهترین همکاران شرکت هستند به شرط آن که احساس کنند خادمین آن ها صادقانه تلاش می‌کنند و آن ها را امین خود دانسته اند.
در سال ۱۳۹۸ همین موضوع را در مقاله ای به «دومین همایش ملی مدیریت مصرف آب» که در دانشگاه تهران برگزار شد ارایه کردیم که در این بخش رتبه اول را کسب کرد و نشان داد که موضوع «تاثیر اقدامات فرهنگی در کاهش مصرف آب» برای دست اندر کاران صنعت آب و فاضلاب نیز قابل توجه است.

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم