صفحه نخست » اخبار و رویدادها » گفتگو با مؤلف کتاب «گفتمان روابط عمومی در عصر معاصر»

گفتگو با مؤلف کتاب «گفتمان روابط عمومی در عصر معاصر»

۲۸ اسفند, ۱۴۰۳

کتاب «گفتمان روابط عمومی در عصر معاصر» به نویسندگی مهران ابوطالبی اسفندماه سال 1403 در گردهمایی مدیران روابط‌عمومی شرکت‌های آب و فاضلاب کشور که در شهر شیراز برگزار گردید رونمایی شد. این کتاب را نشر «سُها» در 180صفحه منتشر کرده است. در این شماره از کافه کتاب به سراغ نویسنده این کتاب رفته‌ایم.

F88A1688

کتاب، یکی از ابزارهای تفکر، تعالی انسانی و یکی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی است و گسترش فرهنگ کتابخوانی در هر جامعه، نمودی از احترام و ارجی است که آن جامعه برای کتاب و کتابخوانی قائل است.
در مجموعه «کافه کتاب» به سراغ همکاران مولف کتاب می‌رویم تا ضمن آشنایی بیشتر با آنان، از تجارب ارزشمندشان نیز بهره‌مند شویم.

در ابتدا خودتان را به طور کامل معرفی فرمائید؟
مهران ابوطالبی هستم. سال ۱۳۸۵ در شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان مشغول به کار شدم و از آن زمان تاکنون در دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی فعالیت دارم.
عنوان کتابی که شما تالیف کردید چه نام دارد و با چه انگیزه‌ای دست به کار این کتاب شدید؟
عنوان کتاب بنده «گفتمان روابط عمومی در عصر معاصر» نام دارد. همان‌طور که می‌دانیم دانش، امری بسیط و گسترده است. هر کتابی که تالیف یا ترجمه می‌شود در جهت افزایش ذخایر دانش و بازتوزیع دانسته‌های علمی و تجربیات فردی و جمعی است، بدین مفهوم علم، خصلتی عام، جهانی و فراملی دارد و هر فرد در این اقیانوس دانش می‌تواند سهم ناچیزی را داشته باشد. شاید بتوان گفت کتاب عصاره‌ای از ذهنیات مولف و دانش‌های عینی و تجربی است که در قالب نوشتار شکل می‌گیرد. بنابراین انگیزه تالیف کتاب، یادگیری بیشتر مولف و انتقال دانش است.
فکر می کنید موضوع کتاب شما چقدر در رشد و ارتقاء سطح آگاهی مخاطبان موثر است؟
به قول «رولان بارت» از زمانی که کتاب تالیف می‌شود با مرگ مولف روبه‌رو هستیم و از این رو پس از تالیف یا ترجمه هر کتابی، نقش خواننده است که مهم می‌شود و نظرات و برداشت‌های خواننده تعیین‌کننده متن و کتاب می‌شود. پس خواننده است که میزان تاثیرگذاری هر کتابی را تعیین می‌کند.
آیا بازخوردی هم از خوانندگان کتاب گرفته اید؟
کتاب به‌تازگی توزیع شده و هنوز فرصت می‌خواهد تا خوانندگان نظرات خود را ابراز نمایند؛ هر چند با استقبال مدیران روابط عمومی شرکت‌های آب و فاضلاب سراسر کشور روبه‌رو شد.
کتاب دیگری هم در دست تالیف و انتشار دارید یاخیر؟
بله؛ در حال تالیف کتاب دیگری هستم اما ارتباطی با مباحث روابط‌عمومی ندارد.
چه توصیه‌ای به سایر همکاران برای دست به قلم شدن دارید؟
اصولاً کارکرد کتاب، انتقال دانش‌های عینی و ضمنی است. کتاب، اطلاعات و آگاهی‌ها را به اشتراک می‌گذارد. لذا همکاران با دقت و تفحص در تخصص‌های مرتبط با خود می‌توانند نکات علمی و کاربردی را به رشته تحریر درآورند و برای توسعه فعالیت‌ها و پیشرفت امورشرکت منشاء اثر شوند.
آیا با پورتال کتابخانه شرکت و نحوه دست‌یابی به منابع آن آشنایی دارید؟ آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بله آشنا هستم و نیاز به رشد و توسعه بیشتری دارد. اگر فضای مناسب برای سالن مطالعه کتابخانه فراهم شود ایده‌ال ترین مکان برای درک و فهم بیشتر در زمان مطالعه خواهد شد و سرانه کتاب‌خوانی کارکنان شرکت نیز افزایش خواهد یافت.
چه پیشنهادی برای توسعه و پیشرفت کتابخانه شرکت دارید؟
نخستین اولویت، ترغیب خانواده‌های همکاران برای استفاده از منابع کتابخانه است. لذا کتابخانه باید اقدام به تامین منابع کمک آموزشی برای سنین مختلف تحصیلی نماید و از این طریق دانش‌آموزان را جذب نماید. همچنین مسابقات کتاب‌خوانی با تکیه بر آآثار ادبی فاخر ایرانی و خارجی برای فرزندان و همسران کارکنان برگزار شود.

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم